Disability aesthetics and the body beautiful: Signposts in the history of art - 20/11/08

Doi : 10.1016/j.alter.2008.08.002 
Tobin Siebers
Department of English Language and Literature, University of Michigan, 3187 Angell Hall, Ann Arbor, 48109-1003 USA 

Abstract

The discovery of fragmentary classical sculpture in the fifteenth and sixteenth centuries reorients the making of art toward broken bodies, changing the nature of sculpture as an aesthetic form. But this category shift in the ideal of beauty also makes an opening for the emergence of disability aesthetics: the recognition that the disabled body becomes a valuable resource for the creation and appreciation of new art forms. The idea of disability aesthetics may be traced via disability signposts in which ancient works reminiscent of disability and modern works devoted to disability cross historically to create a powerful line of descent for the emergence of disability as an aesthetic value in itself.

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Résumé

La découverte de sculptures classiques, fragmentaires, au xve et xvie siècles réoriente l’art vers les corps abîmés et transforme en même temps la nature propre de la sculpture en tant que forme esthétique. Ce déplacement dans la conception de l’idéal de beauté permet également l’émergence de l’esthétique du handicap, c’est-à-dire la reconnaissance que le corps handicapé devient une source de grande valeur pour la création et l’appréciation des formes nouvelles de l’art. On peut repérer cette idée de l’esthétique du handicap, au long de l’histoire de l’art dans certaines manières d’indiquer que les oeuvres anciennes peuvent évoquer le corps handicapé et dans des oeuvres modernes consacrées au handicap. Ainsi se manifeste un courant puissant qui met au jour le handicap comme valeur esthétique en soi.

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Keywords : Disability aesthetics, Disability, Fragmentary sculpture, Venus de Milo

Mots clés : Esthétique du handicap, Handicap, Sculpture fragmentaire, Vénus de Milo


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Vol 2 - N° 4

P. 329-336 - octobre-décembre 2008 Retour au numéro
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