Feasibility study of a serious game based on Kinect system for functional rehabilitation of the lower limbs - 23/09/16

Doi : 10.1016/j.eurtel.2016.05.004 
H. Tannous, D. Istrate, M.C. Ho Ba Tho, T.T. Dao
 Sorbonne Universités, Université de Technologie de Compiègne, CNRS, UMR 7338, Biomécanique et Bioingénierie, Centre de Recherche Royallieu, CS 60319, 60203 Compiègne, France 

Corresponding author.

Summary

Introduction

Conventional functional rehabilitation costs time, money and effort for the patients and for the medical staff. Serious games have been used as a new approach to improve the performance as well as to possibly reduce medical cost in the future for cognitive rehabilitation and body balance control. The objective of this present work was to perform a feasibility study on the use of a new real-time serious game system for improving the musculoskeletal rehabilitation of the lower limbs.

Materials and methods

A basic functional rehabilitation exercise database was established with different levels of difficulties. A 3D virtual avatar was created and scaled to represent each subject-specific body. A portable and affordable Kinect sensor was used to capture real-time kinematics during each exercise. A specific data coupling process was developed. An evaluation campaign was established to assess the developed system.

Results

The squats exercise was the hardest challenge. Moreover, the performance of each functional rehabilitation exercise depended on the physiological profile of each participant. Our game system was clear and attractive for all functional rehabilitation exercises. All testing subjects felt motivated and secure when playing the rehabilitation game.

Discussion

The comparison with other systems showed that our system was the first one focusing on the functional rehabilitation exercises of the lower limbs.

Conclusions

Our system showed useful functionalities for a large range of applications (rehabilitation at home, sports training). Looking forward, new in-situation exercises will be investigated for specific musculoskeletal disorders.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Résumé

Introduction

La rééducation fonctionnelle classique est coûteuse en temps et argent pour les patients ainsi que pour l’équipe médicale. Les jeux sérieux sont actuellement utilisés pour améliorer la performance et potentiellement réduire le coût médical dans le futur pour la rééducation cognitive et le contrôle de l’équilibre du corps. L’objectif de cet article est de réaliser une étude de faisabilité sur l’utilisation d’un nouveau système de jeux sérieux pour améliorer la rééducation fonctionnelle des membres inférieurs.

Matériels et méthodes

Une base d’exercices de rééducation fonctionnelle a été établie. Les exercices de différents niveaux de difficulté ont été créés et implémentées. Une représentation 3D de chaque sujet a été créée. La caméra Kinect a été utilisée pour acquérir la cinématique des exercices. Un couplage entre cette cinématique et la représentation 3D a été effectué. Une campagne d’évaluation a été établie pour évaluer notre système.

Résultats

L’exercice squats était le plus difficile à réaliser. La performance de chaque exercice dépendait du profil physiologique de chaque sujet. Notre système de jeux était clair et attractif pour tous les exercices de rééducation fonctionnelle. Tous les sujets se sentaient motivés et en sécurité pendant l’utilisation du jeu.

Discussion

La comparaison avec d’autres systèmes a montré que notre système est le premier à focaliser sur les exercices de rééducation fonctionnelle des membres inférieurs.

Conclusions

Notre système a une large gamme d’applications (rééducation à la maison, l’entraînement sportif). En perspectives, de nouveaux exercices seront développés pour les pathologies du système musculosquelettique.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Keywords : Functional rehabilitation, Serious game, Musculoskeletal system, Real-time monitoring, Rehabilitation at home, Kinect sensor, 3D computer vision

Mots clés : Rééducation fonctionnelle, Jeux sérieux, Système musculosquelettique, Supervision en temps réel, Rééducation à la maison, Senseur Kinect, Vision 3D par ordinateur


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Vol 5 - N° 3

P. 97-104 - septembre 2016 Retour au numéro
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