S'abonner

Remember. Mourning and the creative process - 04/10/19

Souviens-toi. Processus de deuil, processus de création

Doi : 10.1016/j.evopsy.2019.07.007 
Anna Cognet a,  : Clinical psychologist, Instructor at the École des Psychologues Praticiens, PhD candidate in Psychology, CHSSC Laboratory, Université de Picardie Jules Verne, Céline Masson b : Professor of Psychopathology, CHSSC (Center of the History of Societies, Sciences, and Conflicts) Laboratory, Université de Picardie Jules Verne, PhD candidate in Psychology, CHSSC Laboratory, Université de Picardie Jules Verne, Psychoanalyst, Co-organizer of Pandora Research Group – Psychoanalysis and creative process (Creation, body, and society) CRPMS EA 2533 Université Paris-Diderot, Psychologist at the OSE Medico-Social Center
a École des Psychologues Praticiens, 23, rue du Montparnasse, 75006 Paris, France 
b Laboratoire CHSSC, université de Picardie Jules Verne, chemin du Thil, 80025 Amiens cedex, France 

Corresponding author.
Sous presse. Épreuves corrigées par l'auteur. Disponible en ligne depuis le Friday 04 October 2019
Cet article a été publié dans un numéro de la revue, cliquez ici pour y accéder

Abstract

Objectives

The authors attempt to bring to light certain psychic mechanisms that make sense of death, in particular through objects of high symbolic value that act as links between the dead and the living.

Method

This clinical article draws upon an heuristic methodology. We compare the analysis of a situation involving antenatal death, paradigmatic of grief that risks becoming pathological, and that of the artistic creation of the visual artist Michel Nedjar, in connection with the Jewish genocide.

Results

The psychological working-through of the loss of a loved one carries with it significant psychopathological risks. If, in many case, the funeral rites (religious or secular), and the support of relatives and of the community provide the mourners with a framework for a grieving process that allows them to live with the loss (and not to not live without the deceased), some particularly traumatic situations preclude access to non-pathological mourning.

Discussion

The authors will question the exclusivity of the Freudian model of Mourning and Melancholia by drawing upon the Winnicottian theoretical model of transitional phenomena to illuminate the psychic processes at work.

Conclusions

The creativity at play in these two situations contains a certain distinction: sublimation for the artist, a resurgence of transitional phenomena for the bereaved individual.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Keywords : Mourning, Creation, Object, Perinatal, Transitional phenomena, Art


Plan


 Translated by Emily Lechner, clinical psychologist. 118, avenue du Général Leclerc 75014 Paris, France (lechneremily@gmail.com).
☆☆ Any reference to this article must mention: Cognet A, Masson C. Souviens-toi. Processus de deuil, processus de création. Evol psychiatr 2020;84(4): pages (for the paper version) or URL [date of visit] (for the online version).


© 2019  Elsevier Masson SAS. Tous droits réservés.
Ajouter à ma bibliothèque Retirer de ma bibliothèque Imprimer
Export

    Export citations

  • Fichier

  • Contenu

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.
L’accès au texte intégral de cet article nécessite un abonnement.

Déjà abonné à cette revue ?

Mon compte


Plateformes Elsevier Masson

Déclaration CNIL

EM-CONSULTE.COM est déclaré à la CNIL, déclaration n° 1286925.

En application de la loi nº78-17 du 6 janvier 1978 relative à l'informatique, aux fichiers et aux libertés, vous disposez des droits d'opposition (art.26 de la loi), d'accès (art.34 à 38 de la loi), et de rectification (art.36 de la loi) des données vous concernant. Ainsi, vous pouvez exiger que soient rectifiées, complétées, clarifiées, mises à jour ou effacées les informations vous concernant qui sont inexactes, incomplètes, équivoques, périmées ou dont la collecte ou l'utilisation ou la conservation est interdite.
Les informations personnelles concernant les visiteurs de notre site, y compris leur identité, sont confidentielles.
Le responsable du site s'engage sur l'honneur à respecter les conditions légales de confidentialité applicables en France et à ne pas divulguer ces informations à des tiers.


Tout le contenu de ce site: Copyright © 2024 Elsevier, ses concédants de licence et ses contributeurs. Tout les droits sont réservés, y compris ceux relatifs à l'exploration de textes et de données, a la formation en IA et aux technologies similaires. Pour tout contenu en libre accès, les conditions de licence Creative Commons s'appliquent.