Outcomes of the implementation of game-based anatomy teaching approaches: An overview - 26/02/21
Résultats de la mise en œuvre d’approches d’enseignement de l’anatomie basées sur le jeu : un aperçu
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Highlights |
• | Game-based anatomy teaching approaches have been accompanied by positive outcomes, not only regarding students’ perceptions but also concerning acquisition of anatomy knowledge. |
• | Anatomy teachers could consider game-based methods as a useful adjunct to traditional anatomy education modalities. |
• | Further research is needed to shed light on the characteristics of game-based anatomy teaching methods which are more useful and should be adopted. |
Summary |
Objective |
We aimed to investigate to what extent the literature supports that game-based learning (gamification) could play a significant role in anatomy education.
Materials and methods |
PubMed, Education Resources Information Center and Cochrane Databases were searched for papers with purpose to investigate the educational outcomes of game-based anatomy learning. We extracted from each paper the number of participants, type of study (comparative or not), level of evidence according to Kirkpatrick hierarchy, possible evaluation of statistical significance, method which was implemented, academic performance of participants after the educational intervention, perceptions about the effectiveness of game-based approach and its impact on motivation to learn.
Results |
Eight papers were included. Six of them were comparative, comprised assessment of students’ examinations results and showed that those results were generally improved after exposure to game-based methods, in comparison with non-game-based ones. There is lack of evidence that the intensity of competition is correlated with the educational outcomes and that game-based approaches motivate students to a greater extent in comparison with other teaching methods.
Conclusion |
Game-based methods could obtain a remarkable supplemental role in the blended learning approach, which is applied by anatomy educators. Further research is needed to shed light on the characteristics of game-based methods which are more useful and should be adopted.
Le texte complet de cet article est disponible en PDF.Résumé |
Objectif |
Nous avons voulu déterminer dans quelle mesure la littérature montre que l’apprentissage basé sur le jeu (gamification) pourrait jouer un rôle important dans l’éducation de l’anatomie.
Matériels and méthodes |
Les bases de données PubMed, Education Resources Information Center et Cochrane ont été explorées afin de trouver des articles relatifs aux résultats pédagogiques de l’apprentissage de l’anatomie basé sur le jeu. Nous avons extrait de chaque article le nombre de participants, le type d’étude (comparative ou non), le niveau de preuve selon la hiérarchie de Kirkpatrick, l’évaluation possible de la signification statistique, la méthode qui a été mise en œuvre, la performance académique des participants après l’intervention éducative et les perceptions de l’efficacité de l’approche basée sur le jeu et son impact sur la motivation à apprendre.
Résultats |
Huit articles ont été inclus. Six d’entre eux étaient comparatifs, comprenaient l’évaluation des résultats des examens des étudiants et montraient que ces résultats étaient généralement améliorés après avoir été exposés à des méthodes basées sur le jeu, par rapport à des méthodes non basées sur le jeu. Il n’y a pas de preuves que l’intensité de la compétition soit corrélée aux résultats scolaires et que les approches basées sur le jeu motivent les élèves dans une plus grande mesure par rapport à d’autres méthodes d’enseignement.
Conclusion |
Les méthodes basées sur le jeu pourraient exercer un rôle supplémentaire remarquable dans l’approche d’apprentissage mixte qui est appliquée par les éducateurs en anatomie. Des recherches supplémentaires sont nécessaires pour faire la lumière sur les caractéristiques des méthodes basées sur le jeu qui soient plus utiles et pouraient être adoptées.
Le texte complet de cet article est disponible en PDF.Keywords : Gamification, Game-based learning, Anatomy education, Review, Anatomy teaching, Anatomy learning
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