Closing the market as the only protection? Trade unions and the labor market in the French performing arts industry from 1919 to 1937 - 13/08/10

Doi : 10.1016/j.soctra.2010.06.003 
Mathieu Grégoire
Centre d’études de l’emploi, 29, promenade Michel-Simon, 93166 Noisy-le-Grand cedex, France 

Abstract

The case of trade unions in the French performing arts industry between the two World Wars will serve here to test the hypothesis advanced in the Sociology of Professions and Theory of closed Labor Market whereby workers seek to improve their chances by attempting to limit its access. In line with that hypothesis, lyrical and dramatic actors tried to control the market, in particular by making it compulsory to hold a professional license. Contrary to what the theory proclaims, however, musicians’ trade unions sought to control wages and employment by implementing a strategy of maximum receptivity, i.e. by accepting anyone who entered the market. The article shows how those different strategies molded group identities, by tracing the borders of legitimacy and influencing the nature and extent of solidarities that cropped up in the milieu. Beyond the divergent strategies, two contrasting prospects of emancipation emerge from this study: emancipation as professionals for an elitist and exclusive group of actors and opera singers, emancipation as wage-earners for an inclusive, non-elitist group of musicians.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Keywords : Labor market, Labor union, Closed shop, Closed market, Entertainment, Show business, Unemployment, Profession, Musician, Actor, France


Plan


 Sociologie du Travail. Volume 51, Issue 1, January–March 2009, Pages 1–24. Translation: Gabrielle Varro.


© 2010  Elsevier Masson SAS. Tous droits réservés.
Ajouter à ma bibliothèque Retirer de ma bibliothèque Imprimer
Export

    Export citations

  • Fichier

  • Contenu

Vol 52 - N° S1

P. e40-e63 - août 2010 Retour au numéro
Article précédent Article précédent
  • The barrier and the stained-glass ceiling. Analyzing female careers in religious organizations
  • Béatrice de Gasquet
| Article suivant Article suivant
  • For a sociology of committed professionals: “Art Worlds” in the United States and opposing the war in Iraq
  • Violaine Roussel

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.
L’accès au texte intégral de cet article nécessite un abonnement.

Déjà abonné à cette revue ?

Mon compte


Plateformes Elsevier Masson

Déclaration CNIL

EM-CONSULTE.COM est déclaré à la CNIL, déclaration n° 1286925.

En application de la loi nº78-17 du 6 janvier 1978 relative à l'informatique, aux fichiers et aux libertés, vous disposez des droits d'opposition (art.26 de la loi), d'accès (art.34 à 38 de la loi), et de rectification (art.36 de la loi) des données vous concernant. Ainsi, vous pouvez exiger que soient rectifiées, complétées, clarifiées, mises à jour ou effacées les informations vous concernant qui sont inexactes, incomplètes, équivoques, périmées ou dont la collecte ou l'utilisation ou la conservation est interdite.
Les informations personnelles concernant les visiteurs de notre site, y compris leur identité, sont confidentielles.
Le responsable du site s'engage sur l'honneur à respecter les conditions légales de confidentialité applicables en France et à ne pas divulguer ces informations à des tiers.


Tout le contenu de ce site: Copyright © 2024 Elsevier, ses concédants de licence et ses contributeurs. Tout les droits sont réservés, y compris ceux relatifs à l'exploration de textes et de données, a la formation en IA et aux technologies similaires. Pour tout contenu en libre accès, les conditions de licence Creative Commons s'appliquent.