Virtual Village: Innovation at work - 25/03/15

Doi : 10.1016/j.eurtel.2014.11.001 
M.-M. Bernard a, , M. Fruhwirth a , C. de Mareuil Villette b
a PACE 2000 International Foundation, Ottawa, Canada 
b ICOSA–European Patent Attorneys, Paris, France 

Corresponding author.

Summary

Innovation is well at work when it reaches strong, on-going and diversified community support along with rigorous evaluations. PACE 2000, a foundation, favouring relationships between generations, created the “Virtual Village”, connecting via videoconferencing, generations or groups of individuals who usually do not meet. It has evolved from social and cross-cultural “tele-encounters” starting in 1996 to innovative medico-economic and potential universal tools. The purpose of this review is to highlight how Intellectual/Industrial Property Rights (IPR) have played essential roles in the development and evolution of the Virtual Village since 1996. At least four types have been identified: 1- Promotion of early recognition of its inventions and programs; 2- Backing of on-going support and financing; 3- Enhanced compliance or early detection of non-compliance to its project developments and implementation protocols; 4- Definite lead into valuable Business Rights. Indeed, sponsors look for IPRs, as important assets that promote innovations. IPRs are also reassuring for stakeholders and are also incentives to secondary improvements by co-inventors. The “Virtual Village” innovations offer a good potential for a return on investments as it leads to the dissemination into diversified market “niches”. From an initial purpose of “bringing happiness into the lives of every generation”, the Virtual Village and its patented inventions that were geared at promoting relationships, have evolved into business partnership opportunities, be it in professional training and apprenticeship, in the e-health technologies sector, or in Education as well as in the Foreign Language Immersion Telementoring sector.

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Résumé

L’innovation est en bonne voie quand elle reçoit un soutien solide, continu et diversifié de la part des populations, et qu’elle est sujette à de rigoureuses évaluations. PACE 2000, une fondation favorisant les relations intergénérationnelles, créa le « Village Virtuel » (VV), reliant par visioconférence plusieurs générations ou groupes d’individus qui d’habitude ne se rencontrent pas. Le VV a évolué depuis les télé-rencontres sociales et inter-culturelles qui ont débuté en 1996 à une offre de moyens médico-économiques innovants à potentiel universel. Le but de cette étude est de montrer comment les droits de propriété intellectuelle et industrielle (DPI) ont joué un rôle essentiel dans le développement et l’évolution du Village Virtuel depuis 1996. Au moins quatre types ont été identifiés : 1- Promotion d’une reconnaissance précoce des inventions et programmes ; 2- Appuis et financements renouvelés ; 3- Conformité au développement des projets et protocoles d’implémentation, ou détection précoce d’un défaut de conformité ; 4- Orientation certaine vers des droits d’affaires. En effet, les commanditaires recherchent les DPI qu’ils considèrent comme des biens importants pour promouvoir l’innovation. Ces DPI rassurent aussi les investisseurs et sont des incitations à des améliorations secondaires par des co-inventeurs. Les innovations du Village Virtuel offrent un bon potentiel de retour sur investissement car elles conduisent à la dissémination dans des « niches » de marchés diversifiés. D’un objectif initial qui était « d’apporter du bonheur dans la vie de chaque génération », le Village Virtuel et ses inventions brevetées, qui étaient orientées vers la promotion des relations humaines, ont évolué en opportunités de partenariat d’affaires, que ce soit en matière de formation professionnelle et d’apprentissage, dans le secteur des technologies de l’e-santé, ou dans l’éducation et Télémentorat d’immersion en langues étrangères.

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Keywords : Intellectual property rights, Virtual village, Intergenerational innovation, Telemedicine, Telementoring, Social relationships and e-health

Mots clés : Propriété intellectuelle, Droits d’auteur, Village virtuel, Innovation inter-générationnelle, Télémédecine, Télémentorat, Relations sociales et e-santé


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