S'abonner

Iconodiagnostic pitfalls for abnormal senological features in paintings by Dürer, the Le Nains, and Barry - 26/04/24

Doi : 10.1016/j.jemep.2024.100982 
B. Lefrère a, b, , E. Laas b, c, N. Kluger d, e
a Service de Biochimie générale, Hôpital Necker-Enfants–Malades, Assistance publique–Hôpitaux de Paris, Paris, France 
b Université Paris-Cité, Paris, France 
c Service de Chirurgie Sénologique, Gynécologique et Plastie, Labelled Ovarian Cancer Center by ESGO, Institut Curie, Paris, France 
d Department of Dermatology, Allergology and Venereology, Helsinki University Hospital and University of Helsinki, Helsinki, Finland 
e Société française des sciences humaines sur la peau (SFSHP), Société française de dermatologie, Paris, France 

Corresponding author at: Service de Biochimie générale, Hôpital Necker-Enfants–Malades, Assistance publique–Hôpitaux de Paris, Paris, France.Service de Biochimie générale, Hôpital Necker-Enfants–Malades, Assistance publique–Hôpitaux de ParisParisFrance

Summary

Background

Artistic representations of suspicious breast nodules, such as tumors, have often been examined and debated. This approach is nevertheless subject to sources of bias that weaken the “dramatic” nature of certain iconodiagnosis.

Methodology

We looked at three masterpieces of Western art that have not, to the best of our knowledge, been examined previously in this context: “Adam and Eve” (c. 1507) by Albrecht Dürer; “Venus in Vulcan's forge” (1641), by the Le Nain brothers; and “Jupiter and Juno on Mount Ida” (c. 1795), by James Barry. After a brief description of the origins of the works and the cases, we discuss some putative abnormal senological features and the corresponding iconodiagnostic pitfalls with regard to the medical-artistic literature.

Results/Discussion

Eve's retraction of the nipple, associated to a voluminous axillary bulge and a dark dimple in the lower-outer quadrant, has to be balanced with the stylistic curvature of the finger and falling shoulder line, echoing to a potential risk of misdiagnosis due to the proper influence of artistic style. As for Venus, a dark dimple, reinforcing the impression of a loss of curvature associated with a putative mass in the upper-outer quadrant, might result from a simple shadow effect. Lastly, Juno, in a variation of the antique pose of the Venus Pudica, indicates a breast nodule by almost palpating it with her ring finger. The discoloration of the pigment over a possibly damaged structure might have induced an impression of relief. However, an engraving features a superposable accentuation in this region that is preferentially affected by breast tumors.

Conclusion/Perspectives

These three cases illustrate, from an educational standpoint, certain methodological limitations that must be taken account in the sequential iconodiagnosis process. These presumed artefactual abnormal senological features also reflects the difficulty of finding reliable, written, etiological information on mammary masses in women throughout the ages.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Keywords : Breast, Cancer, Iconodiagnosis, History, Painting


Plan


© 2024  The Authors. Publié par Elsevier Masson SAS. Tous droits réservés.
Ajouter à ma bibliothèque Retirer de ma bibliothèque Imprimer
Export

    Export citations

  • Fichier

  • Contenu

Vol 32

Article 100982- 2024 Retour au numéro
Article précédent Article précédent
  • Policies to address the Covid-19 pandemic: Lessons learned from tribal policymakers
  • J.A. Pacheco, W.S. Choi, C.M. Daley
| Article suivant Article suivant
  • Erroneous diagnosis of scleroderma in Archangel Raphael with Bishop Domonte (1680) by Bartolomé Esteban Murillo
  • N. Kluger, M. Prilutskaya

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.
L’accès au texte intégral de cet article nécessite un abonnement.

Déjà abonné à cette revue ?

Mon compte


Plateformes Elsevier Masson

Déclaration CNIL

EM-CONSULTE.COM est déclaré à la CNIL, déclaration n° 1286925.

En application de la loi nº78-17 du 6 janvier 1978 relative à l'informatique, aux fichiers et aux libertés, vous disposez des droits d'opposition (art.26 de la loi), d'accès (art.34 à 38 de la loi), et de rectification (art.36 de la loi) des données vous concernant. Ainsi, vous pouvez exiger que soient rectifiées, complétées, clarifiées, mises à jour ou effacées les informations vous concernant qui sont inexactes, incomplètes, équivoques, périmées ou dont la collecte ou l'utilisation ou la conservation est interdite.
Les informations personnelles concernant les visiteurs de notre site, y compris leur identité, sont confidentielles.
Le responsable du site s'engage sur l'honneur à respecter les conditions légales de confidentialité applicables en France et à ne pas divulguer ces informations à des tiers.


Tout le contenu de ce site: Copyright © 2024 Elsevier, ses concédants de licence et ses contributeurs. Tout les droits sont réservés, y compris ceux relatifs à l'exploration de textes et de données, a la formation en IA et aux technologies similaires. Pour tout contenu en libre accès, les conditions de licence Creative Commons s'appliquent.